Spring naar mobiele navigatie

Programma van Leidinggeven aan leren in het onderwijs

Leidinggeven aan leren in het onderwijs

Programma van Leidinggeven aan leren in het onderwijs

Dag 1, vrijdag 22 november
10:00 - 16:00 Bijeenkomst 1 Door Jaap ter Steege, Cor Verbeek
Dag 2, dinsdag 17 december
10:00 - 16:00 Bijeenkomst 3 Door Jaap ter Steege, Cor Verbeek
Dag 3, dinsdag 14 januari
10:00 - 16:00 Bijeenkomst 4 Door Jaap ter Steege, Cor Verbeek
Dag 4, donderdag 6 februari
10:00 - 16:00 Bijeenkomst 2 Door Cor Verbeek
  1. Van 10:00 tot 16:00

    Bijeenkomst 1

    Door Jaap ter Steege, Cor Verbeek
    • Professionele dialoog voeren.
    • Gespreid leiderschap: ondersteunen professionele ontwikkeling in verschillende groepen leraren (startende, ervaren, etc.).
    • Gesprekstechnieken ter ondersteuning van lerende houding en cultuur. 
    • Hoe bevorder ik leraren om kritisch te reflecteren op hun eigen handelen?   
    • Hoe voer ik ontwikkelgesprekken met leraren?  
    • Feedback geven en ontvangen.  

    Tussenopdracht 2:

    • het voeren van gesprekken en het vragen om feedback. 
    • aanvullen ontwerpformat.

  2. Van 10:00 tot 16:00

    Bijeenkomst 3

    Door Jaap ter Steege, Cor Verbeek
    • Casuïstiek.  
    • Presentaties.  
  3. Van 10:00 tot 16:00

    Bijeenkomst 4

    Door Jaap ter Steege, Cor Verbeek
    • De lerende organisatie en de rol van de schoolleider.  
    • Visie op permanente professionalisering binnen de school, visie op leren. 
    • Vormen van leren. 
    • Kenmerken van effectieve professionaliseringsinterventies (formeel en informeel, zie Klaas van Veen). 
    • Architectuur van het leerlandschap, hoe vergroot je de leerpotentie van jouw school? 
    • Verbinden van (strategische) schoolplannen en ambities met professionalisering. 

    Tussenopdracht 1:

    • onderzoek in de eigen praktijk: reflecteer op het leerlandschap van de school. 
    • vullen van het ontwerpformat. 

  4. Van 10:00 tot 16:00

    Bijeenkomst 2

    Door Cor Verbeek
    • Collectief leren stimuleren. 
    • Professionele ruimte.  
    • Een lerende organisatie: zorgen voor het individuele leren, voor teamleren en voor organisatieleren. 
    • De zeven factoren uit het OECD model voor de lerende organisatie. 
    • Teamleren.  
    • Professionele leergemeenschappen, wat zijn het en welke factoren zijn van invloed op het vormen ervan? 

    Tussenopdracht 3:

    • strategisch professionaliseringsplan. 
    • voorbereiden presentatie.

Aanmelden

Inschrijving gesloten.

Heb je vragen?

Zoek in de website