Blog archief

december 2020

  1. 1 december 2020 Blijf in gesprek met ouders, juist nu! 2 reacties

oktober 2020

  1. 22 oktober 2020 Zijn jouw leerlingen toeschouwer of deelnemer? 0 reacties
  2. 13 oktober 2020 Wat betekent ‘Formatief toetsen in de les’ voor het mbo? 1 reactie
  3. 12 oktober 2020 5 gouden regels voor een sterke school: een integrale aanpak voor onderwijskwaliteit. 2 reacties
  4. 12 oktober 2020 Hoe zit het met ‘vertrouwen’ in jouw team? 5 reacties

december 2020

  1. Blijf in gesprek met ouders, juist nu!

    1 december 2020 om 14:23 - door Lotte van der Goot - 2 reacties

    Ouders in de school: voor de eerste lockdown was dit de normaalste zaak van de wereld. Een moeder die ‘s ochtends nog even een werkblad bekijkt met haar zoon, een vader die nog even een vraag stelt aan de leerkracht: dit gebeurt al een tijd niet meer. Al een half jaar zwaaien ouders hun kinderen uit op het schoolplein. 

    Lees meer over "Blijf in gesprek met ouders, juist nu!"

oktober 2020

  1. Zijn jouw leerlingen toeschouwer of deelnemer?

    22 oktober 2020 om 17:04 - door Arjan de Lange - 0 reacties

    “Zijn jouw leerlingen toeschouwer of deelnemer van hun eigen leerproces?” Een belangrijke vraag. Het is zo essentieel voor een leerproces of een leerling zichzelf toeschouwer voelt van het proces en bij alles wat er gebeurt buiten zichzelf  naar de oorzaak zoekt… 

    Lees meer over "Zijn jouw leerlingen toeschouwer of deelnemer?"

  2. Wat betekent ‘Formatief toetsen in de les’ voor het mbo?

    13 oktober 2020 om 07:26 - door Geke van Dijk, Irma Koerhuis, Joke Koopman - 1 reactie

    Betekent formatief toetsen dat je nog meer moet toetsen? Moet je aan al je lessen toetsen toevoegen? Hoe kun je formatief toetsen in het mbo, waar de beroepspraktijk centraal staat?

    Lees meer over "Wat betekent ‘Formatief toetsen in de les’ voor het mbo?"

  3. 5 gouden regels voor een sterke school: een integrale aanpak voor onderwijskwaliteit.

    12 oktober 2020 om 16:52 - door Clarien Veltkamp - 2 reacties

    Scholen worden uitgedaagd opbrengstgericht te werken, resultaten tellen immers. Resultaten zijn echter meer dan alleen cijfers: het gaat om kwalificeren, socialiseren en persoonsvorming.

    Lees meer over "5 gouden regels voor een sterke school: een integrale aanpak voor onderwijskwaliteit."

  4. Hoe zit het met ‘vertrouwen’ in jouw team?

    12 oktober 2020 om 14:00 - door Cor Verbeek, Marcel Koning - 5 reacties

    We weten allemaal dat het ontzettend fijn werken is in een team waarin iedereen elkaar als het ware blindelings vertrouwt. Processen gaan dan sneller, je verliest weinig energie aan bijzaken, je haalt goede resultaten!

    Lees meer over "Hoe zit het met ‘vertrouwen’ in jouw team?"

september 2020

  1. Lezen om te leren. Aan de slag met de CORI-aanpak.

    8 september 2020 om 10:26 - door Yvonne Koene - 1 reactie

    Op maandag staat begrijpend lezen voor groep 7 op het programma. Maar voor de leerlingen van deze groep bestaat de les niet uit een tekst met een vragenformulier. Hier leest de leerkracht van groep 7 samen met zijn groep een tekst over bijen met als titel ‘Een nest maken’. Na het lezen van de tekst stelt de leerkracht de vraag: ‘Uit welke materialen moet het door ons te bouwen bijenhotel bestaan?’ De leerlingen gaan vervolgens samen met de leerkracht op zoek naar de bewijzen in de tekst die de materiaalkeuze van het bijenhotel ondersteunen en noteren hun bevindingen bij de zelf opgestelde leervragen. 

    Lees meer over "Lezen om te leren. Aan de slag met de CORI-aanpak."

  2. Pedagogisch coachen: Hoe leer ik leerlingen vanuit zelfeffectiviteit leren?

    7 september 2020 om 15:08 - door Ariena Verbaan - 0 reacties

    In dit blog gaan we dieper in op de leerling die denkt dat hij/zij de (leer)activiteit niet aankan. ‘Ík durf dit niet, want ik kan het toch niet. Dus doe ik maar niks en stel het uit’. Hoe kan je deze leerlingen zo coachen dat ze deze leertaak wel op zich nemen?  

    Lees meer over "Pedagogisch coachen: Hoe leer ik leerlingen vanuit zelfeffectiviteit leren?"

  3. Naar gemotiveerde en vaardige lezers. Een andere kijk op leesonderwijs met CORI.

    7 september 2020 om 14:08 - door CPS - 0 reacties

    Leerlingen die zich onderdompelen in een wereld waarbinnen zij, geactiveerd door geprikkelde nieuwsgierigheid, kennis opdoen en tegelijkertijd werken aan hun taalvaardigheid. Idealistisch? Niet volgens Concept-Orientated Reading Instruction, beter bekend onder de afkorting CORI. Uit onderzoek blijkt dat deze aanpak succesvol is. 

    Lees meer over "Naar gemotiveerde en vaardige lezers. Een andere kijk op leesonderwijs met CORI."

  4. ICT in de les: een succes? Vijf didactische doelen bij het gebruik van digitale middelen.

    7 september 2020 om 10:30 - door Roel Vos - 0 reacties

    Er zijn tegenwoordig talloze digitale middelen beschikbaar die het lesgeven en leren kunnen vergemakkelijken of verbeteren. Het toepassen van ICT is echter geen trucje, dat automatisch leidt tot een betere les. Het werkt pas als er digitale didactiek van wordt gemaakt. De keuze voor de inzet van ICT hangt af van het didactische doel dat je als docent met een bepaalde lessituatie wil bereiken. Uitgangspunt daarbij is dat ICT een middel is, en dus geen doel op zich.

    Lees meer over "ICT in de les: een succes? Vijf didactische doelen bij het gebruik van digitale middelen."

juli 2020

  1. Vier voordelen van Yollen, de online tool voor lesobservaties.

    7 juli 2020 om 09:18 - door Bert Moonen - 3 reacties

    Op vrijwel iedere school vinden lesbezoeken plaats, soms beoordelingsgericht en soms ontwikkelingsgericht. Welk doel het lesbezoek ook heeft, het gaat er in alle gevallen om dat de bezochte leraar een terugkoppeling ontvangt van wat hij heeft laten zien, om dat te verbinden aan wat hij wilde laten zien en wat hij mogelijk nog kan ontwikkelen. 

    Lees meer over "Vier voordelen van Yollen, de online tool voor lesobservaties."

Zoek in de website